Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

środa, 16 listopada 2016

PRZEDPREMIEROWO: Nordicana // Kasja Kinsella


"Moda na Skandynawię trwa! Co takiego ma w sobie skandynawski styl życia, że tak często i chętnie sięgamy po nordyckie inspiracje? Czy chodzi o charakterystyczne swetry z Wysp Owczych, rozsławione przez serialową detektyw Sarah Lund, praktyczne i jednocześnie przytulne wnętrza, uwielbienie dla mrocznej literatury kryminalnej, podziw dla surowej i dzikiej przyrody, a może o pyszne cynamonowe bułeczki, którymi zajada się Erika Falck  powieści Camilli Läckberg?
Ta książka zabierze Was w cudowną podróż w czasie i przestrzeni po Skandynawii. Niedoścignione wzornictwo, piękne krajobrazy, umiejętność tworzenia ciepłej, domowej atmosfery oraz znani na całym świecie twórcy literaccy i filmowi to tylko niektóre elementy skandynawskiej kultury, która dla wielu Polaków stanowi wymarzony wzór do naśladowania.
Nordicana to bogato ilustrowany, nowoczesny leksykon, w którym czytelnik znajdzie 100 haseł opisujących najważniejsze skandynawskie ikony: od zorzy polarnej przez klocki LEGO aż po Madsa Mikkelsena."

 - od wydawcy

   Właściwie w naszym siostrzanym duecie to moja siostra zawsze przejawiała fascynację Skandynawią... Chociaż raczej ta fascynacja dotyczyła tylko Szwecji. Zaczęło się oczywiście od szwedzkich kryminałów, potem była nauka języka szwedzkiego, a na końcu wakacje w Sztokholmie. U mnie fascynacja kulturą Skandynawów zaczęła się stosunkowo niedawno - a mianowicie od propozycji wyjazdu pod namiot do Norwegii w przyszłe wakacje. Trzeba Wam wiedzieć, że traper ze mnie żaden, ale jakoś bardzo spodobał mi się ten pomysł i teraz nie mogę się doczekać. :D

    Do czasu mojej fascynacji moja wiedza na temat Skandynawii była niewielka. Oczywiście kojarzę mitologię nordycką, najbardziej fascynujące zjawiska przyrodnicze (zorza polarna, dzień polarny, gorące źródła), IKEA (mój ulubiony sklep meblowy; prostota mebli daje wiele możliwości dostosowania ich do własnego gustu, choć ja najbardziej lubię surowe drewno), no i oczywiście bułeczki cynamonowe (śmiem twierdzić, ze w moich żyłach płynie cynamonowa krew)!

   Co do samej książki to muszę przyznać, że samo jej wydanie jest przepiękne. Piękne ilustracje, jakby namalowane, na całą stronę, opisy nie za szczegółowe, w końcu to leksykon. Jedyne co mi nie odpowiada to format, akurat duży kwadrat nie ułatwia czytanie, no ale leksykony raczej czyta się wyrywkami i przy stole - przynajmniej ja tak robiłam, jak byłam młodsza. ;p

   Wybrane elementy leksykonu zostały podzielone na kilka działów: MITY I TRADYCJE, w tej części możemy dowiedzieć się ciekawych rzeczy na temat historii z różnych epok, trochę jest o samej mitologii nordyckiej, tutaj również znajdziemy opisy takich rzeczy ja łyżki miłości czy znany wszystkim konik z Dalarna.  Drugi dział to NATURALNIE SKANDYNAWSKIE, to dział przyrodniczo-turystyczno-życiowy (hygge też się tu znalazło). SKANDYNAWSKI DESIGN dostał swój własny rozdział i muszę przyznać, że oprócz klocków LEGO nic wcześniej nie wiedziałam o Skandynawach jako designerach. Mój ulubiony rozdział, jak na łasucha przystało, to JEDZENIE I ŚWIĘTOWANIE - jak sama nazwa wskazuje rozprawia o jedzeniu. Ciekawostka: w tym dziale w końcu dowiedzie się skąd wzięła się tradycja szwedzkiego stołu, który w języku wcale tak się nie nazywa. Fani filmów i seriali najwięcej frajdy znajdą w rozdziale poświęconym bohaterom, aktorom, pisarzom (NOIR I SYMBOLE KULTURY). Całą książkę zamyka rozdział poświęcony SKANDYNAWSKIEJ ARCHITEKTURZE - rozdział typowo turystyczny. Czytelnik dostaje jeszcze kilka stron na notatki, może przydadzą się w planowaniu podróży po jakimś skandynawskim kraju, a może do zaplanowania remontu jakiegoś pokoju w tak popularnym stylu skandynawskim.

   Czytając ten leksykon dowiedziałam się mnóstwa ciekawych i inspirujących rzeczy, moja wycieczka do Norwegii nabrała pierwszych kształtów, a ja jeszcze bardziej pokochałam Skandynawię! Mam jednak jedno małe 'ale'. Szkoda, że wiele aspektów skandynawskiej kultury się w tym leksykonie nie znalazło, ale może będzie drugi tom? ;p Ja naprawdę polecam tę pozycję, nie tylko fanom Skandynawii, ale każdemu. Świetna książka na prezent świąteczny. Książka swoją premierę ma 23 listopada.

★★★★★★★★★

Za możliwość przeczytania Nordicany serdecznie dziękuję Grupie Wydawniczej Foksal.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka