Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

czwartek, 8 października 2015

Byłam tu - Gayle Forman

Tytuł oryginału: I Was Here
Tytuł polski: Byłam tu
Autorka: Gayle Forman
Data premiery: 23 września 2015
Wydawca: Bukowy Las
Liczba stron: 327
Czas czytania: 2 dni

"Najnowsza powieść autorki bestsellerów Zostań, jeśli kochasz i Wróć, jeśli pamiętasz.

Ta przejmująca do głębi powieść jest historią Cody Reynolds, zmagającej się z samobójstwem najlepszej przyjaciółki. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „czemu Meg odebrała sobie życie?” rzuci Cody w wir podróży tropem przyjaciółki, która z zapyziałego miasteczka wyjechała na prestiżowe studia, ale też do granic samopoznania i na spotkanie z wielkim niebezpieczeństwem. Bohaterka będzie zmuszona zakwestionować wszystko, co dotąd uważała za pewnik. Nie tylko swoją relację z wspaniałą, charyzmatyczną Meg – ale i znaczenie takich pojęć, jak życie, miłość, śmierć i przebaczenie.

Gayle Forman w najwyższej formie znów pisze o najistotniejszych życiowych problemach ­– nie tylko młodych ludzi."
- lubimyczytac.pl

     Macie czasem tak, że nie spodziewacie się po książce wiele i się miło zaskakujecie? Na pewno. A tak, że się spodziewacie wiele i dostajecie coś słabego? Również. A czy zdarzyła się Wam sytuacja, gdzie liczyliście na jakiegoś spoko średniaka, w sensie - bez szału, ale okej, a się tak totalnie zawodzicie? Cóż, ja tak właśnie miałam przy książce Gayle Forman Byłam tu, chociaż nie tylko. Z jej powieścią Jeśli zostanę również miałam podobną sytuację. Chyba nie każda książka, może być dobra, ale zawsze dziwi mnie to, dlaczego słabe książki stają się bestsellerami wychwalanymi pod niebiosa. Za co, ja się pytam. no za co?

   Cody Reynolds ma osiemnaście lat i poza swoją najlepszą przyjaciółką Meg nie ma zupełnie nikogo, z kim mogłaby wyjść lub porozmawiać. Na drodze naszej bohaterki pojawia się w końcu pewien problem - Meg wyjeżdża na studia do innego miasta, a potem dzieje się z nią coś bardzo niedobrego - postanawia popełnić samobójstwo - nikt nie wie, co się z nią działo, dopóki Cody nie natrafia na pewien trop i postanawia go sprawdzić. W międzyczasie poznaje Bena, przyjaciela Meg ze studiów, który, możliwe, że jako jedyny wie, co się z nią mogło dziać. Czy dziewczynie uda się rozwikłać tajemnicę swojej przebojowej przyjaciółki? Ja wiem, a Wy?

   Wiecie co, nie spodziewałam się wiele po Byłam tu, ale w głębi siebie żywiłam nadzieję, że jednak tym razem Gayle Forman przekona mnie do siebie i swojej twórczości. Cóż, niestety się tak nie stało, a szczerze powiedziawszy, to zniechęciłam się tylko do tej autorki. Nie wiem czemu, ale historie, które ona pisze do mnie nie przemawiają. Może jestem już za stara? Chociaż bohaterowie tej książki są mniej więcej w moim wieku, więc to chyba nie to. Nie wiem sama, bo jej powieści czyta się bardzo szybko i całkiem przyjemnie, choć nie ukrywam, że byłam zirytowana momentami, kiedy Cody zachowywała się jak ostatnia idiotka. 

   Powiem Wam, że chyba gdyby nie te "podobieństwa" do Papierowych miast oraz Szukają Alaski to chyba bym nawet polubiła powieść Byłam tu, jednak w takim przypadku... raczej nie. Nie jest to może najgorsza książka, z jaką miałam styczność, ale do najlepszych również nie należy, a szkoda, bo naprawdę mogła być z tego ciekawa opowieść.

   Podsumowując, Byłam tu to jest typowy średniak, w którym można znaleźć elementy innych książek, w tym przypadku Papierowe miasta, Szukając Alaski a jakby się poszukało jeszcze głębiej, to na pewno byłoby ich więcej. Nie mówię, że to jest złe, po prostu zbyt widoczne i aż mdli mnie na samą myśl, że autorka mogła posunąć się do takiego czynu. Wiem, że nie mam bladego pojęcia, co tak naprawdę siedzi jej w głowie, ale piszę to,co wywnioskowałam z lektury. Sama historia nie jest aż taka straszna i źle napisana, wręcz przewinie, książkę czyta się całkiem szybko i przyjemnie, jednak głupota głównej bohaterki czasem mnie irytowała, a podobna sytuacja, która była w Niebo jest wszędzie (choć nie tak obleśna) i tak była niesmaczna. Cóż, nie każda nowość jest dobra i nie każda książka jednej autorki może zasługiwać na miano fantastycznej. Choć w tym przypadku, oczywiście według mnie Gayle Forman nie jest żadną genialną pisarką, raczej przeciętną. Spodoba Wam się, jeśli lubicie takie historie, niosące za sobą przekaz i mnóstwo ciekawych cytatów. Jednak czy można nazwać czymś wspaniałym coś, co tak naprawdę wyrosło na badaniach rynku, co młodzież najchętniej czyta i czym się zachwyca? Nie mówię, że nie, jeśli dana historia nie jest marną imitacją innych, cóż. Tutaj tak jest i nie bardzo mi to pasuje. 

 ★★★★☆☆☆☆☆☆

Książka bierze udział w wyzwaniach:

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bukowy Las!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka