Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

środa, 12 sierpnia 2015

PREMIEROWO: Oddam ci słońce - Jandy Nelson

Tytuł oryginału: I'll Give You the Sun
Tytuł polski: Oddam ci słońce
Autorka: Jandy Nelson 
Data wydania: 12 sierpnia 2015
Wydawca: Wydawnictwo Otwarte/Moondrive
Liczba stron: 374
Czas czytania: 3 dni (Alicja) | 2 dni (Asia)
JUDE 
Czasem nawet najpiękniejszy świat, w którym wschody słońca trwają cały czas, nie może wynagrodzić doznanych krzywd. 

Pełna energii buntowniczka zabiegająca o uwagę matki. Samotna i skrycie romantyczna. Podjęła wiele złych decyzji, których skutki musi ponieść. Kiedyś brat bliźniak był jej najlepszym przyjacielem...
NOAH
Czasem pragniesz czegoś tak bardzo, że jesteś gotów oddać za to cały świat. 

 Nawet słońce. Noah jest nieśmiały i delikatny. Skonfliktowany z ojcem, silnie związany z matką. Zakochany w sztuce. Marzy o tym, żeby zostać artystą. Jednak staje się kimś, kim nigdy nie chciał być. Kiedyś on i Jude, jego siostra bliźniaczka, byli nierozłączni… 
- otwarte.eu 

   Dziś będzie nietypowo, ponieważ zamiast regularnej recenzji każdej z nas, otrzymacie recenzję na dwa głosy, czyli luźną rozmowę o wrażeniach po przeczytaniu książki, która dziś ma swoją premierę. Pomysł na taki typ recenzji wyszedł od strony Wydawnictwa  Otwartego, a ponieważ w książce bohaterami są bliźnięta, a my jesteśmy siostrami, to ten pomysł bardzo nam się spodobał.

Asia: Właśnie skończyłam czytać!
Alicja: I jak ci się podobała?
Asia: Zaskoczyło mnie to, że książka dla młodzieży może być taka dojrzała i przekazywać wartości ważniejsze niż zakochanie głupiutkich nastolatek. Wprawdzie rozdziały były troszeczkę za długie, ale koniec końców czytało mi się to bardzo miło.
Alicja:  Zgadzam się, rozdziały były zdecydowanie za długie. Dodatkowo irytowało mnie też to, że czytelnik poznawał tylko punkt widzenia jednego z rodzeństwa w danym przedziale wiekowym.
Asia: Ale docelowo składało się to w jedną całość. Po za tym bardzo dobitnie obrazowało to, jak człowiek się zmienia na przestrzeni krótkiego czasu.
Alicja: No tak, ale generalnie gdyby rozszerzyć to o drugi punkt widzenia, to można by jeszcze bardziej zżyć się z bohaterami. Czuję, że nie do końca zagłębiłam się w psychikę Noah, bo to jego najbardziej polubiłam.
Asia: Ja na początku też darzyłam dużą sympatią Noah. Jude wydała mi się zbyt... zarozumiała? Ale po dobrnięciu do końca nie mam sprecyzowanego zdania. Oboje popełnili sporo błędów, oboje kopali pod sobą dołki, nie będąc do końca fair. Jednak szczęśliwie na końcu trafili na tę samą, wspólną ścieżkę.
Alicja: Właściwie to książka nie ma żadnych wad. Pomysł na fabułę jest fajny i, przede wszystkim, rewelacyjnie się to czyta. Jest to jedna z nielicznych książek, w których znalazłam najwięcej ulubionych cytatów.
Asia: Ja do cytatów nie przywiązuję zbyt dużej uwagi, ale muszę przyznać, że skoro przekład ma ręce i nogi, to znaczy, że oryginał też jest niczego sobie. Także gratuluję tłumaczowi, mimo że angielskiej wersji nie widziałam.
Alicja: A co sądzisz o okładce? 
Asia: Nie za bardzo lubię jak na okładkach pojawiają się prawdziwi ludzie. Wolałabym chyba, gdyby oprawa graficzna stanowiła obraz NoahiJude z książki.
Alicja: A mi okładka się podoba. Jedyne zastrzeżenie mam takie, że na froncie powinien być Noah. Zdjęcie jest dużo lepsze.
Asia: Jeszcze tak wtrącając, to uważam że fabuła ma potencjał, aby stać się super filmem. O ile twórców nie poniesie fantazja i drastycznie jej nie zmienią.

   Oddam ci słońce to piękna historia, w której nie zawsze wszystko się dzieje tak, jakby chcieli tego bohaterowie (i my, czytelnicy). Jest to cudowna opowieść o dwójce rodzeństwa, które trochę się w życiu pogubiło, o przeznaczeniu, które może być zdecydowanie bliżej niż myślimy, o tym, jak tragiczne w skutkach może być kłamstwo, szczególnie w rodzinie, która jako jedyna jest z nami do samego końca. Jandy Nelson świetnie pokazuje relacje między członkami rodziny, które nie zawsze są ciepłe, a nawet wręcz przeciwnie. Ta autorka trafia do moich ulubionych autorów, książka zresztą tak samo. Na pewno jeszcze nie raz będę do niej wracać, bo jest to warta uwagi opowieść, pełna emocji każdej barwy, pełna ciepła, ale i oziębłości, szczęścia i smutku. Może się wydawać, że to jeden wielki niemający żadnego sensu paradoks. Ale czy życie takie nie jest? Jest. Dlatego każdy znajdzie w niej coś dla siebie, a może odkryje w sobie coś, czego wcześniej nie dostrzegał, zrozumie, że dostał od losu kolejną (drugą lub trzecią, lub czwartą) szansę i stworzy swój świat na nowo?
- Alicja, ★★★★★★★★★☆

   Książka jest wartościową lekturą o dojrzewaniu, rodzinie i relacjach w niej panujących, kłamstwach i do czego mogą one doprowadzić, pierwszych miłościach i zawodach. Bardzo życiowa pozycja, która przypadnie do gustu każdemu i, jestem pewna, zmusi do przemyśleń.
Bo życie jest jak obraz, raz pełne barw ciepłych, radosnych, a raz ciemnych i ponurych, które zwiastują burzę. A człowiek? Człowiek - artystą skomplikowanym i nieodgadnionym. I właśnie to sprawia, że powinniśmy spodziewać się w życiu niespodziewanego. 
- Asia, ★★★★★★★★☆☆


Książkę mogłyśmy przeczytać dzięki uprzejmości Pani Magadaleny z Wydawnictwa Otwartego/Moondrive! Serdecznie dziękujemy!

44 komentarze :

  1. Ale miałyście ciekawy pomysł z tą recenzją (Pierwszy raz takową widzę, może wcześniej tak robiłyście ;) i wyszło świetnie. Więcej takich wspólnych recenzji! Co do samej książki: odkąd się pojawiła w zapowiedziach to na nią czekam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że forma przypadła Ci do gustu. :) Pierwszy raz taką pisałyśmy. Pozdrawiam. :)

      Usuń
  2. Pierwszy raz spotykam się z taką recenzją i powiem Wam - poradziłyście sobie doskonale <3 Zgadzam się z Wami - to jest książka, w której każdy znajdzie coś dla siebie :) Ja oceniłam tę powieść tak samo jak Alicja - pjona! :D

    Przesyłam kucykowe buziaki :*
    isabelczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Wystarczyła sama okładka, a ja już się zakochałam!
    Dodając do tego twoją recenzję... tak! koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sama bym pewnie po nią nie sięgnęła, ale dużo bym straciła. :)

      Usuń
  4. Muszę koniecznie przeczytać tę książkę, dziś właśnie ją zamówiłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tylko przyjdzie to nie zwlekaj z zaczęciem. :)

      Usuń
  5. To najlepsza recenzja tej książki jaką dotychczas czytałam i szczerze wątpię, bym kiedyś znalazła lepszą. Świetny pomysł! I dzięki za zachęcenie do lektury ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszymy się bardzo, że i recenzja Ci się podobała, i że zachęciłyśmy Cię do sięgnięcia po tę powieść. Naprawdę warto, nie zawiedziesz się! :)

      Usuń
  6. Na polską premierę tej książki czekałam już od dawna, a ta recenzja jak i snapy Alicji tylko utwierdziły mnie w tym, że to musi być świetna książka. Przed chwilą zamówiłam ją na nieprzeczytane.pl :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jest świetna! Koniecznie daj znać, jak już Ci przyjdzie i ją przeczytasz :D

      Usuń
  7. Naprawdę ciekawy pomysł na recenzję, podoba mi się. Książka również wydaje się interesująca. Może uda mi się ją nabyć i przeczytać :)
    Pozdrawiam.
    NiczymSzeherezada.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy bardzo :)
      Mamy nadzieję, że i Tobie się książka spodoba, bo jest naprawdę warta uwagi :)

      Usuń
  8. Chyba skuszę się na tę powieść, bo relacje między bliźniakami to coś, o czym nie mam zielonego pojęcia. A jak rozumiem ta powieść to nie sielskie czytadło,więc spodziewam się emocji i wzruszeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I emocje, i wzruszenia są tutaj gwarantowane. Na pewno się nie zawiedziesz!

      Usuń
  9. Książka zaciekawiła mnie już od pierwszych zapowiedzi. Po tej recenzji mam na nią jeszcze większą chęć, na pewno przeczytam !:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno Ci się spodoba, to naprawdę wspaniała powieść!

      Usuń
  10. Mam zarezerwowaną tą książkę w pobliskiej księgarni i dzisiaj powinna już przyjść. Nie mogę się doczekać! Trochę przerażają mnie te długie rozdziały, ale chyba jakoś dam radę.
    Drugastronaksiazek.Blogspot.Com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozdziałów jest niewiele, bo tylko osiem, ale mają po około 60 stron. Jednak jest to do przeżycia. Mam nadzieję, że spodoba Ci się ta książka, tak jak nam. :)

      Usuń
  11. Jestem tej książki ciekawa i mam nadzieję, że uda mi się ją poznać, bo dobrze się zapowiada!
    Wasza recenzja jest nietuzinkowa i w ciekawy sposób odmienna od tych, które zwykle czyta się na blogach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że forma przypadła Ci do gustu. Zastanawiałyśmy się jak powinna wyglądać recenzja na dwa głosy i to był chyba najlepszy pomysł ze wszystkich. :)
      A książka Cię nie zawiedzie.

      Usuń
  12. Widzę już kolejną pozytywną opinię tej książki, więc z pewnością po nią sięgnę :) A pierwsze namowy spotkały mnie na Snapchacie Ali ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę zdziwiłabym się, gdyby komuś książka się nie podobała. :)

      Usuń
  13. Fajna recenzja, ciekawie się ją czytało :)
    Ta książka jest na mojej liście "na już!". Mam nadzieję, że szybko uda mi się ją zdobyć

    Zapraszam do siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby szybko trafiła w Twoje ręce, bo naprawdę jest to ciekawa historia :D

      Usuń
  14. Genialna recenzja! Gratuluję pomysłu :)
    A co do książki, to dopiero teraz się zorientowałam, że znam tę autorkę z "Niebo jest wszędzie". Tamta książka mi się podobała, więc chętnie przeczytam jej nową powieść :)
    Pozdrawiam!
    ilmiogattonero.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy, choć pomysł nie jest do końca nasz :)
      Na pewno Ci się spodoba, ta książka jest wspaniała!

      Usuń
  15. Jaki ciekawy pomysł na recenzję, nie spotkałam się nigdy z taką formą. Świetna, naprawdę.
    Co do książki, po prostu nie mogę się doczekać, kiedy wpadnie w moje ręce. Koniecznie muszę ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, że Ci się spodoba! :)
      + Dziękujemy :3

      Usuń
  16. Świetna recenzja, książka kusi i to bardzo :)
    Buziaki!
    http://skrytaksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowa. Mam nadzieję, że się na nią skusisz. :)

      Usuń
  17. Ale świetna recenzja ! Bardzo oryginalna. Ta książka tak kusi, że z dnia na dzień żałuje, że jeszcze nie jest moja xd
    Pozdrawiam !

    http://kochajac-ksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz ją jak najszybciej nabyć, bo naprawdę jest warta czytania. I to nawet wiekokrotnego. :) Cieszę się, że firma recenzji przypadła Ci do gustu.

      Usuń
  18. Ciekawy pomysł, by rozpocząć recenzję rozmową ^^ Wydajecie się być baaardzo pozytywnymi osobami, a to cenię w ludziach i coś mi się wydaje, że pozostanę tutaj na dłużej. Książkę mam zamiar przeczytać, może kiedyś poproszę o nią moją bibliotekę? Słyszałam o niej wiele pozytywnych recenzji, dlatego jestem bardzo podekscytowana tym, że tylu ludziom przypadła ona do gustu! Świetna recenzja, pozdrawiam i zapraszam na pattbooks.blogspot.com!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow! Dzięki za miłe słowa! :D Mamy nadzieję, że zostaniesz z nami na dłużej. A co do książki to już warto zapytać o nią w bibliotece :)

      Usuń
  19. Wow! Świetna recenzja. Gratuluję pomysłu :-) fajnie poznać dwa różne punkty widzenia ;-) W sumie nie miałam zamiaru czytać tej książki ale może dam jej drugą szansę? Wam z kolei polecam książkę "Gdyby nie ona"- Joyce Maynard- to przepiękna opowieść o dwóch bardzo zżytych ze sobą siostrach ;-)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy za pozytywny komentarz :) Co do polecanej książki, myślę, że obie się na nią skusimy :)

      Usuń
  20. Fajna recenzja na dwa glosy:)))))

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetna recenzja! Podobał mi się sposób w jaki zrecenzowałyście Oddam Ci słońce <3
    Dopiero co trafiłam na wasz blog ale zostanę na dłużej :)
    Pozdrawiam z In Bookland :)
    http://my-life-in-bookland.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie nam bardzo miło, jeśli będziesz regularnie do nas zaglądać. :)

      Usuń
  22. Cooooooo?! Nie ma perspektywy Noaha?! Czuję się tak jakbym żyła w kłamstwie, naprawdę. Biorąc pod uwagę okładkę i blurb i wszystko... naprawdę byłam przekonana, że ta powieść będzie miała dwa punkty widzenia.
    Tak czy inaczej - recenzja świetna, zupełnie inna od wszystkich. :) A książkę na pewno, tak czy inaczej przeczytam, a może teraz, kiedy zostałam ostrzeżona, że nie będzie tego czego się spodziewałam, powieść spodoba mi się bardziej. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie. Jest perspektywa Noaha, ale jak ma 13/14 lat. Perspektywa Jude, z kolei, jest gdy rodzeństwo ma 16 lat. Chodziło o to, że powinny być dwie perspektywy tego samego okresu życiowego. Przepraszamy za małe wprowadzenie w błąd.
      Powieść jest naprawdę super, także nie rezygnuj z jej lektury, choćby nie wiem co! :D
      Pozdrawiamy :)

      Usuń

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka