Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

piątek, 31 października 2014

Harry Potter i Czara Ognia - J.K. Rowling


Tytuł oryginału: Harry Potter and The Goblet of Fire
Tytuł polski: Harry Potter i Czara Ognia
Autorka: J.K. Rowling
Data premiery: 29 września 2001
Wydawca: Wydawnictwo Media Rodzina
Liczba stron: 767

"W tym roku w Szkole Magii i Czarodziejstwa Hogwart rozegra się Turniej Trójmagiczny, na który przybędą uczniowie z Bułgarii i Francji. Zgodnie z prastarymi regułami w turnieju uczestniczyć ma trzech uczniów reprezentantów każdej ze szkół, wybranych przez Czarę Ognia. Dziwnym zbiegiem okoliczności wybranych zostaje czterech. Co z tego wynika dla Harry’ego, jego przyjaciół i całego świata czarodziejów, dowiecie się z lektury 767 stron czwartego tomu Harry ego Pottera. Wątkiem przewijającym się przez wszystkie tomy jest walka dobra ze złem. Obawiam się, że będą ofiary! - powiedziała J.K. Rowling, zapytana o treść tomu czwartego. Czytelników czekają mocne wrażenia!”

- lubimyczytac.pl

Seria „Harry Potter”

Kamień Filozoficzny | Komnata Tajemnic | Więzień Azkabanu | Czara Ognia | Zakon Feniksa | Książe Półkrwi | Insygnia Śmierci

!!! MOGĄ WYSTĘPOWAĆ SPOILERY Z POPRZEDNICH CZĘŚCI !!!



I znów przyszedł czas na recenzję kolejnego tomu z serii o Harrym Potterze. Kto jej nie zna, niech się wstydzi. Ten czarnowłosy chłopak z blizną na czole obiegł już cały świat i cały świat go zna i uwielbia, przynajmniej tak mi się wydaje. A że ja, najwierniejsza Potterhead na świecie, jeszcze nie recenzowałam tego tomu, to przyszedł właśnie na niego czas. Po raz chyba setny czy dwusetny czytałam go w Sztokholmie do poduszki, gdy byłam na wakacjach w ostatnim tygodniu sierpnia. Czytało się go niezwykle szybko i wspaniale, przez co zostałam pozbawiona lektury na przynajmniej połowę wyjazdu. Ale już trudno. Czytałam go po raz kolejny i świetnie się bawiłam!


Fabuły zdradzać chyba nie muszę, ale tak na wszelki wypadek… Harry Potter właśnie skończył czternaście lat, a jego życie to istny koszmar, no, przynajmniej podczas wakacji, gdy mieszka u swojego wuja i ciotki – Dursley’ów. Nienawidzi ich z całego serca i vice versa. Jego wakacje zawsze są beznadziejne, ale tym razem Ron zaprosił go do siebie, żeby razem mogli pójść na Mistrzostwa Świata w Quidditchu, na które bilety zdobył ojciec Rona, Artur Weasley. Jednak na tych Mistrzostwach zaczynają się dziać dziwne rzeczy, a jeszcze dziwniejsze dzieją się w Hogwarcie, gdy wszyscy uczniowie już zaczęli rok szkolny. Turniej Trójmagiczny to niebezpieczny „sport”, Harry zdaje sobie z tego sprawę. Czy przeżyje tą niebezpieczną próbę? No pewnie, to przecież Harry Potter. 

Nie będę się rozwodziła nad tym, jak wspaniały świat stworzyła pani Rowling, bo wszyscy doskonale o tym wiedzą, albo z moich poprzednich recenzji, albo z recenzji innych, albo z własnych doświadczeń. Kto nie chciałby mieszkać w Hogwarcie i poznawać jego zakamarki już od dzieciństwa? 

Harry Potter i Czara Ognia to pełna magii, miłości i przyjaźni opowieść, w którą wplecione są również, niestety, smutne wątki (wszyscy się chyba domyślają jakie). To opowieść, o której należy pamiętać w chwili największego zwątpienia. Należy pamiętać, że na końcu każdego ciemnego korytarza zawsze jest światło, a im więcej myślimy o rzeczach pozytywnych, tym szybciej do niego dotrzemy. J.K. Rowling napisała coś wspaniałego, coś, co na zawsze pozostanie w sercach wielu czytelników,  nawet teraz chyba Harry Potter został uznany za coś ponadczasowego, co nawet w przyszłości będą czytały dzieciaki. Według mnie to bardzo dobrze, bo nie dość, że jest to moja ulubiona seria, to pozna ją jeszcze więcej osób i jeszcze więcej ją przeczyta. A na pewno te opowieści wniosą coś do ich życia.  


★★★★★★★☆☆☆

Książka bierze udział w wyzwaniach:


 

7 komentarzy :

  1. Świetny tom. Co prawda oglądałam dużo wcześniej film i to kilka razy, ale nie zaszkodziło. Wkurzyłam się tylko na twórców filmu, że pominęli tyle rzeczy, chociażby ostatnie zadanie w Turniej Trójmagicznym, które o wiele ciekawiej wyglądało w książce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam!
    Moim zdaniem jedna z lepszych części sagi!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ma co, Harry Potter zawsze będzie ponad inne książki :)

    namalowac-swiat-slowami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Harry Potter, kocham. Od tego tomu historia zaczyna być coraz bardziej mroczna i odbiegać od etykietki magicznej książeczki dla dzieci ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam Pottera. Czytałam całą serię i moimi najulubieńszymi są: Zakon Feniksa i Książę Półkrwi :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Seria o Potterze zawsze będzie w jakimś stopniu dla mnie ważna, gdyż za pierwszym podejściem do serii po prostu piałam z zachwytu. Za drugim razem wydawał mi się nieco zbyt dziecinny, ale nadal uważam go za cud. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ech, Potter... :) Biorąc pod uwagę nowe wydania (ostatnio widziałam brytyjskie - cud, miód i maliny :)), to popularność Harry'ego tak szybko nie zgaśnie - i dobrze.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka