Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

czwartek, 14 sierpnia 2014

Wszystko, tylko nie mięta - Ewa Nowak


Tytuł oryginału (polski): Wszystko, tylko nie mięta
Autorka: Ewa Nowak
Data premiery: 2002
Wydawca: Wydawnictwo Egmont
Liczba stron: 309

„Klasa maturalna, przystojniak Kuba Gwidosz jest przyzwyczajony do pełnych uwielbienia spojrzeń koleżanek. Spotkanie dziewczyny, która ignoruje jego obecność, zmieni wszystko… Seria miętowa to współczesna Polska: aktualne problemy, radości i tematy z życia tu i teraz.”
- lubimyczytac.pl

Seria Miętowa
Wszystko, tylko nie mięta | Diupa | Krzywe 10 | Lawenda w chodakach | Drugi | Michał Jakiśtam | Ogon Kici | Kiedyś na pewno | Rezerwat niebieskich ptaków | Bardzo biała wrona | Niewzruszenie | Dane wrażliwe | Drzazga | Mój Adam | Dwie Marysie

Z twórczością Ewy Nowak nie miałam do czynienia bardzo długo, chociaż powinnam będąc w gimnazjum, gdyż wtedy były one popularne. Dalej są i to bardzo dobrze, bo nie jestem ograniczona w dostępie do nich. Postanowiłam sięgnąć po pierwszy tom serii Miętowej dzięki mojej koleżance ze szkoły, która mi tę autorkę polecała. Nie żałuję czasu poświęconego na tę lekturę, gdyż była ona tego warta.

W powieści Wszystko, tylko nie mięta poznajemy Malwinę i Kubę, rodzeństwo, których różnica w wieku wynosi dwa lub trzy lata. Bezsensem będzie zdradzanie Wam wszystkiego, więc powiem tylko tyle, że są tą takie „perypetie” tej dwójki nastolatków, ale nie tylko. W stronice wplecione zostają również wątki poboczne – na przykład – przyjaciół Malwiny i Kuby, które jednakże mają wpływ na ich życie towarzyskie, domowe czy po prostu na ich światopogląd. 

Styl Ewy Nowak nie jest wyszukany, ale to właśnie dzięki temu ta historia jest tak wspaniała. Przecież do zwyczajnej młodzieżówki nie będzie pasowało pióro Prusa czy Mickiewicza. Zauważyłam kilka powtórzeń, które ja sama bym usunęła, bo troszkę raziły w oczy, ale obyło się bez większych „wybryków”. 

Podoba mi się to, że ta historia jest tak zwyczajna i prawdziwa, że to aż nieprawdopodobne. Cieszy mnie fakt, że są jeszcze autorzy, którzy potrafią opisać coś, co naprawdę mogło się wydarzyć lub rzeczywiście się wydarzyło, ale nikt o tym nie wie. U Gwidoszów nie zawsze jest kolorowo, ale na tym polega życie i podoba mi się, że autorka nie owijała w bawełnę i nie koloryzowała niczego dla dobra młodego rodzeństwa, jak i samego czytelnika.

Chociaż książeczka jest cieniutka to po jej skończeniu, nie ma się uczucia niedosytu. Autorka może nie do końca wyczerpała temat (nie wiem, czy kolejne powieści z tej serii dotyczą tych samych bohaterów), ale na pewno nie szczędziła nam szczegółów i ciekawych sytuacji z Malwą i Kubą w rolach głównych. 

Rzeczą, do której mam niemałe zastrzeżenia jest okładka, która przedstawia nie-mam-pojęcia-co. Widzi mi się tutaj coś innego, coś, co przyciągnie wzrok, podpowie, czego możemy się spodziewać po tejże książce, a nie jakieś kolorowe wygibasy na różowym tle. Ale jak mówią: nie oceniaj książki po okładce – tutaj sprawdza się to w 100%. 


Podsumowując, Wszystko, tylko nie mięta to idealna książka dla młodzieży, pełna humoru, miłości i ciepła, która potrafi czasem nakierować niespokojne dusze na właściwe tory. Jednocześnie zabawna i pouczająca jest wymarzoną lekturą rodziców, którą daliby swoim pociechom do przeczytania. Chętnie poznałabym dalsze losy Malwiny i Kuby i mam nadzieję, że w kolejnych częściach pojawią się i ci bohaterowie.

★★★★★★★★☆☆

Książka bierze udział w wyzwaniach:


"Klucznik" [Literatura europejska oraz (wy)pożyczona]


10 komentarzy :

  1. Tak to cudowna książka bardzo mi się spodobała tej autorki przeczytałam tą jako pierwszą później Diupę i Lawendę a teraz zaczynam Drugi :)
    Niestety losy tej rodziny kończą się na tej książce co mnie trochę zawiodło Diupa opowiada o całkiem innej rodzinie która jest przyjaciółmi rodziny Gwidoszów dopiero w Lawendzie Kuba z Magdą wyruszają z Wiktorem i Damroką (Bohaterowie Diupy) w podróż po Europie :) Polecam ci wszystkie te książki :) A w szczególności Diupę, bo jest bardzo zabawna :)
    http://karola8399.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Z powieści tej autorki czytałam tylko ''Ogon Kici'', ale nie byłam zaskoczona. Przed sięgnięciem po następne jej książki jeszcze się zastanowię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje mi się, że książka może być rozluźniająca, także jestem za :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsza książka, dzięki której poznałam Ewę Nowak ;) Do tej pory przeczytałam jeszcze do najmniej kilka opowieści ( w tym rewelacyjne "Krzywe 10") i ciągle lubię tę pisarkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie typowe młodzieżówki. Są piękne w swojej prostocie! A okładka jest magiczna! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cała seria ma podobne okładki, takie kolorowe (na tej chyba widać liść?). ;) Na ile są zgodne z treścią, to nie wiem, nie czytałam. Koleżanka bardzo lubi "Ogon Kici" i kiedyś mi go streszczała, wywnioskowałam z tego, że to nie moja tematyka. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba się w końcu skuszę na całą miętową serię :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Proza tej autorki jest idealna dla młodzieży. Sama z chęcią przeczytam, pomimo tego, że do niej nie należę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam tylko "Koleżaneczki" tej autorki. Może sięgnę po jeszcze jakąś książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zastanawiam się, czemu przez całe gimnazjum czy liceum nie zajrzałam do książek Ewy Nowak, które były na bibliotecznej półce, Żałuję i stwierdzam, że muszę koniecznie nadrobić, bo po pani Musierowicz i Siesickiej, uwielbiam takie młodzieżówki:)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka