Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

środa, 27 sierpnia 2014

Diupa - Ewa Nowak


Tytuł oryginału (polski): Diupa
Autorka: Ewa Nowak
Data premiery: 2002
Wydawca: Pracownia Słów
Liczba stron: 210

„Diupa pojawiła się pewnego dnia na balkonie jednego z bródnowskich bloków. I została, zmieniając życie Wiktora, Wiki, całej rodziny Rybackich i niemal połowy dzielnicy.
Diupa to druga część warszawskiej serii rodzinnej, którą wiosną otworzyła książka opowiadająca o perypetiach zaprzyjaźnionej z Rybackimi rodziny Gwidoszów – Wszystko, tylko nie mięta.”
- od wydawcy

Seria Miętowa
Wszystko, tylko nie mięta | Diupa | Krzywe 10 | Lawenda w chodakach | Drugi | Michał Jakiśtam | Ogon Kici | Kiedyś na pewno | Rezerwat niebieskich ptaków | Bardzo biała wrona | Niewzruszenie | Dane wrażliwe | Drzazga | Mój Adam | Dwie Marysie

Będąc ostatnio w bibliotece, z polecenia koleżanki, postanowiłam pożyczyć coś Ewy Nowak. Będąc niemal stuprocentowo pewna, że książki tej autorki mi się spodobają, od razu wzięłam dwie pierwsze części serii Miętowej. Wszystko, tylko nie mięta (klik) tak mi się spodobała, że prawie od razu zabrałam się za Diupę, czyli drugi tomik. Jak moje wrażenia? Przeczytajcie sami!

Wiktor i Wika to rodzeństwo. Ich rodzice są zaprzyjaźnieni z dorosłymi Gwidoszami i chociaż znają ich dzieci, to niekoniecznie pojawia się ich dużo w tej części. Na początku nad tym ubolewałam, ale w końcu stwierdziłam, że nawet bez Kuby i Malwiny ten zlepek wątków jest fajny! Naprawdę. 

Przez cały czas zastanawiałam się skąd taka dziwna nazwa tej powieści i nic nie potrafiłam wymyślić, dlatego po prostu rozpoczęłam czytanie. By się dowiedzieć. Nie wiem, czy to spoiler, czy nie, więc jeśli nie chcecie się tego dowiedzieć, to po prostu przejdźcie do następnego akapitu. A więc, pewnego dnia, gdy Wiktor siedzi sam w domu, zdołowany po tym, czego dowiedział się od swojego trenera, do mieszkania Rybackich wlatuje papuga, która ciągle powtarza jedno słowo, a mianowicie: Diupa. I tyle. Stąd tytuł. Początkowo zadziwiło mnie, dlaczego zwykła papuga miała przyczynić się do nazwania książki, ale pod sam koniec dowiedziałam się, jak dużą rolę odegrała w życiu nie tylko całej rodziny Rybackich, ale i sąsiadów, znajomych i całego osiedla! No, może trochę przesadziłam. Ale sam pomysł jest naprawdę fajny. 

Diupa to przezabawna opowieść o sile przyjaźni, pierwszych miłościach i tym, że należy sobie pomagać w najtrudniejszych chwilach. Jest również poruszony temat tego, jak ważna jest rodzina i rozmowy na trudne tematy, które nie zawsze są poruszane, a powinny. Jak już pisałam przy Wszystko, tylko nie mięta podoba mi się to, że autorka nie koloryzuje wydarzeń, uczuć i postaw bohaterów. Wszystko jest jak najbardziej realne i nie zawsze dobrze się kończy, albo zaczyna. Tutaj nikt nie jest idealny.

Ta książeczka, choć krótka, zapadnie w mojej pamięci na bardzo długo. Nie wiem, czy będę do niej wracać, bo z każdym rokiem jestem coraz starsza i nie mam pewności, że coś, co teraz mi się podoba, będzie się podobało za te kilkanaście miesięcy, ale kto wie. Może spróbuję i wtedy się przekonam. Polecam każdemu, niezależnie od wieku, dla młodszych może być wprowadzeniem do doroślejszego życia, dla starszych – przypomnieniem młodych lat, kiedy wcale nie było tak beztrosko, jednakże na pewno fajnie.
 

★★★★★★★★☆☆

Książka bierze udział w wyzwaniach:


"Klucznik" [Literatura europejska oraz (wy)pożyczona]

8 komentarzy :

  1. Myślę, że kiedyś w wolnej chwili sięgnę po cała serię stworzoną przez Ewę Nowak, ale póki co mam zalegające lektury. Dawno mnie tu nie było, a takie zmiany no no no super :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja właśnie jestem w trakcie czytania kolejnych książek Ewy Nowak.

    lovebooks777.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Już dokładnie nie pamiętam wszystkich fabuł książek Ewy Nowak, więc trudno mi ocenić, którą z nich polubiłam najbardziej, ale jedno jest pewne- tę autorkę naprawdę warto czytać :) i to w każdym wieku!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubię Ewy Nowak i jej książek. I nie wiem, czy sięgnę po tą książkę.

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam Diupę i ją uwielbiam ;)

    oxu-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam ostatnio Twoją recenzję poprzedniej książki Ewy Nowak. I między innymi Twoja opinia zachęciła mnie do poznania twórczości autorki. W końcu zrobiłam krok i zamówiłam sobie jej książkę:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że Cię zachęciłam i mam nadzieję, że Tobie książki tej autorki spodobają się tak jak mi :D

      Usuń
  7. Może kiedyś w przyszłości przeczytam :)
    Ale tu ładnie :) Dodaje do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka