Wszystkie recenzje, inne teksty, zdjęcia stosików i zdjęcia książek zamieszczone na blogu Siostry W Bibliotece są naszą własnością i nie zgadzamy się na ich kopiowanie bez naszej wiedzy i zgody.
(Na mocy Dz.U.1994 nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

środa, 26 grudnia 2012

39 wskazówek: Labirynt Kości - Rick Riordan


Tytuł oryginału: THE 39 CLUES: The Maze of Bones
Tytuł polski: 39 wskazówek: Labirynt kości
Autor: Rick Riordan
Data premiery: kwiecień 2012
Wydawca: Wydawnictwo INITIUM
Liczba stron: 240

„39 wskazówek to seria dziesięciu książek przepełnionych akcją i humorem. Szkic oraz fabuła cyklu zostały nakreślone przez Ricka Riordana, który jest autorem pierwszego tomu.
39 wskazówek to jednak nie tylko doskonała książkowa przygoda, ale również gra on-line, która pozwoli każdemu uczestnikowi stać się członkiem rodziny Cahillów i rywalizować o wspaniałe nagrody.”
- opis całej serii

„39 wskazówek
Co byś zrobił, gdyby nagle okazało się, że twoja rodzina jest jedną z najbardziej wpływowych w dziejach ludzkości? A gdyby powiedziano ci, że źródło tej potęgi zostało ukryte w postaci 39 wskazówek w różnych zakątkach świata? Gdybyś stanął przed wyborem: wziąć milion dolarów i odejść lub otrzymać pierwszą wskazówkę, jaka byłaby twoja decyzja? Amy i Dan Cahill bez wahania wybrali wskazówkę, rozpoczynając tym samym bardzo niebezpieczny wyścig.
- od wydawcy

                Po tę pozycję sięgnęłam nieco spontanicznie. Będąc w bibliotece chciałam pożyczyć drugi tom „Kronik Rodu Kane” pod tytułem: Ognisty Tron. Niestety nie był on akurat dostępny i to bardzo mnie zasmuciło. Pomyślałam więc, że może pożyczę coś innego tego autora, bo przecież Rick Riordan jest fantastyczny i grzechem byłoby nie brnąć dalej w jego dorobek literacki. Zauważyłam na samej górze półki „39 wskazówek. Labirynt kości”. Jako osoba o dość niskim wzroście, sporo się namęczyłam, żeby w ogóle dotknąć tej książki, a o jej zdjęciu już nie wspominając. Jednakże udało mi się po wielu trudach (następnym razem idę do biblioteki z kimś :) i tak oto teraz, kiedy jestem (niestety nie świeżo) po przeczytaniu jej, mogę Wam ją zrecenzować. 

1 wskazówka
                Amy i Dan Cahill to dwójka dzieci, rodzeństwo, które jest pod opieką znienawidzonej przez wszystkich, zrzędliwej ciotki. Jedyną pociechą w ich życiu są odwiedziny u babci Grace, która niestety zmarła. Dzieci miały nadzieję, że na odczytaniu testamentu, po pogrzebie, to oni dostaną jej posiadłość i już nigdy nie będą mieli kłopotów z pieniędzmi i ich ciotką Beatrice. Niestety testament nie mówił nic o tym, kto odziedziczy jej majątek. Ogromna liczba osób, każda na swój sposób spokrewniona z Grace Cahill miała wybór: milion dolarów albo wskazówka, „która może doprowadzić do największego skarbu na świecie i dać niewyobrażalną potęgę”*. Znaleźli się tacy, który wzięli pieniądze, jednak znaczna część rodziny wybrała wskazówkę. Wydawałoby się, że Dan i Amy powinni wziąć pieniądze, jednak wskazówka była jedyną rzeczą, łączącą ich z jeszcze niedawną żywą Grace. Tak więc dwójka nastolatków wyruszyła w nieznane, bez pieniędzy, bez starszego opiekuna (Beatrice w życiu nie zgodziłaby się na szukanie jakiegoś skarbu, który według niej pewnie by i tak nie istniał), bez żadnej przewagi nad innymi. Jednak: co mieli tak właściwie do stracenia?

                Jak na 240 stron to akcja pędzi bardzo szybko, czasem chyba aż za szybko. Jednak nie jest to kilka dużych wątków, które mogłyby wprawić czytelnika w zawrót głowy. I mimo że można by to uznać za minus (tą szybkość) to brak mętności i zamotania się autora tworzy nam z tego plus i to bardzo duży. Styl pana Riordana jest lekki, przyjemny i łatwo przyswajalny, co nie znaczy, że jest banalny i taki, jak każdy inny. Nie. Ja osobiście zakochałam się w jego książkach po przeczytaniu pierwszych stron „Percy’ego Jacksona i Bogów Olimpijskich. Złodzieja Pioruna”. To było coś nowego, niesamowitego i z każdą kolejną książką, którą czytam czuje się tą samą magię co na początku. A to bardzo ważne, bo mam wielu autorów, których czytanie późniejszych książek  nie sprawia mi takiej przyjemności, jak za pierwszym razem. 
 
                Nie wiem czy to jest ważne, ale podoba mi się format tej książki. Jest taka… przyjemna w trzymaniu. Nie jest ani duża ani gruba i twarda okładka dobrze do niej pasuje (przynajmniej nie zniszczyła mi się dzięki temu w szkole, kiedy obok niej leżało trylion pięćset sto dziewięćset podręczników i zeszytów :).

                Szczerze muszę Wam się przyznać, że nie miałam bladego pojęcia, o tym, że Rick Riordan będzie autorem tylko tej części, a każdej kolejnej będzie ktoś inny. To mnie trochę rozczarowało i boję się nieco czytać kolejne tomy, bo kto wie, jak wyjdzie to innym? Niekoniecznie musi wyjść źle, nie, nie, nie, tylko pan Riordan narzucił w pewnym sensie styl całej serii i już się do niego przyzwyczaiłam (tak, po jednym tomie). Jeśli ktoś już czytał „Fałszywą nutę”, to proszę opowiedzieć coś o tym, czy wszystko wyszło dobrze czy nie. Bo niby czytałam jedną recenzję drugiej części, ale nie jestem do końca przekonana. Może Wy zapewnicie mnie o takiej samej wspaniałości „Fałszywej nuty”. 

2 wskazówka (zaszyfrowana) - Kto rozwiąże?

                Teraz pozostaje mi już tylko wystawić ocenę. I tak się zastanawiam, zastanawiam… No nie wiem. Sześć na pewno nie będzie, bo to musiałoby być naprawdę cudowne arcydzieło. No, ale pięć na sześć (5/6) to bardzo dobra ocena, czyż nie? I Rick Riordan może być z siebie niezmiernie dumny, gdyż każda jego książka podoba mi się tak samo, o ile nawet nie bardziej! Czekam z niecierpliwością na możliwość przeczytania kolejnej części, a potem następnej i znów, i znów (oczywiście, kiedy ukażą się w Polsce :). Zachęcam Was do zapoznania się z tym tomem tej serii, bo naprawdę warto. Jednak jeśli to ma być Wasze pierwsze potkanie z Rickiem Riordanem… Lepiej zacznijcie od „Percy’ego Jacksona”. 

★★★★★★★☆☆☆

*Cytat ze strony 25

3 komentarze :

  1. Niestety nie dla mnie ten autor, choć przyznam, że słyszałam o nim wiele dobrego. Niestety obawiam się, że to książki dla troszkę młodszego odbiorcy, niż ja :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię autora i z chęcią zapoznam się także z tą serią;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam dzisiaj tę książkę w bibliotece (ba, nawet wzięłam do ręki), ale nie zdecydowałam się jej wypożyczyć. Teraz trochę żałuję. :(
    Od teraz jestem stałą czytelniczką tego ciekawego bloga. (:
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla nas wielką motywacją do pisania tego bloga i ulepszania go, dlatego dziękujemy bardzo za każde słowo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka